Hier vind je de antwoorden op vaak gestelde vragen over onder andere de CO2-routekaart, CO2-reductietool, subsidies en wettelijke verplichtingen. Deze database wordt regelmatig bijgewerkt op basis van de vragen die we binnekrijgen via het contactformulier of het Vragenuurtje en webinars. Staat je vraag er niet tussen? Stel ‘m bij het Vragenuurtje op dinsdagmiddag of via het contactformulier.
Bij de RVO is een steekproefaanpak mogelijk bij organisaties met veel (soortgelijke) panden. Is deze steekproefaanpak ook te gebruiken indien de CO2 reductietool wordt gebruikt om te voldoen aan de EED? Lees verder
Normaliter krijg je bij het invullen van de tool een waarschuwing als je op een locatie een maatregel plant waardoor het verwachte energieverbruik onder nul gaat. Je kunt de maatregel dan niet invoeren. Door bepaalde omstandigheden kan het voorkomen dat je tóch een verwacht energieverbruik hebt dat onder nul is gegaan. Lees verder
Door een beveiliging van Microsoft worden automatisch macro’s geblokkeerd in bestanden van een externe bron. Lees hier wat je kunt doen om de blokkering op te heffen.
Lees verder
Intern transport zijn heftrucks. Die zijn vaak niet van toepassing voor zorgorganisaties. Extern vervoer in eigen beheer zijn bv. leaseauto`s of eigen auto`s voor woon-werkverkeer of het ophalen en vervoeren van cliënten. Lees verder
Op het tabblad Nieuwbouw in de CO2-reductietool worden CO2-emissies van nieuwbouw berekend. Lees de toelichting op deze waarde en uitleg in welke situaties voor welke gebouwen dit kan afwijken. Je kunt de waarde zelf aanpassen. Lees verder
In tabblad Dashboard staat in het midden de CO2-emissiegrafiek met daaronder de percentages verwachte CO2-emissiereductie in 2030 en 2050. Dit kan verwarrend zijn. De percentages die eronder staan gaan echter over de CO2-uitstoot die vrijkomt door enkel het gasverbruik (scope 1). De percentages hebben slaan dus NIET op de grafiek die je erboven ziet. Lees verder
Als in cel O22 in tabblad Nieuwbouw er en jaartal wordt ingevuld gaat de CO2-emissiereductie na 2030 in de min. Los dit op door cel O22 leeg te laten of door ‘2050’ in te vullen.
Lees verder
Met de CO2-reductietool kan je incl. EED-oplegger voldoen aan de EED-plicht. Zorgorganisaties die voor de gehele organisatie gecertificeerd zijn hebben vrijstelling en hoeven alleen het vinkje aan te klikken op de RVO-site. Lees verder
In tabblad Nieuwbouw wordt de WEii score ten onrechte berekend met de energievraag uit laadinfrastructuur. Dit is op te lossen door dit getal op 0 te zetten. Let op dat als auto’s opgeladen worden, er meer PV nodig is om dit uit eigen opwek te doen. Lees verder
We adviseren deze informatie te verwijderen. Je leest hier wat er gebeurt er als je die maatregelen laat staan. Lees verder
Heb je nog meer of andere vragen? Schrijf je in voor het eerstvolgende wekelijkse Vragenuurtje. Elke dinsdagmiddag van 15.30 – 16.30 uur. In deze webinar worden alle vragen van de deelnemers besproken en kan er dus ook kennis en ervaringen worden uitgewisseld.
Maandelijks actualiteiten ontvangen
Blijf op de hoogte van de CO2-routekaart en duurzaam zorgvastgoed met de EVZ nieuwsbrief.
Copyright © 2024 – Alle rechten voorbehouden | Privacyverklaring | Colofon | Cookiebeleid
De brancheorganisaties roepen alle zorgorganisaties op om een actuele, complete, vastgestelde CO2-routekaart op te sturen naar EVZ. De status van ingeleverde routekaarten staat op de ZorgDuurzaamKaart.