Zo kom je Goed op de Kaart
Zo kom je Goed op de Kaart
De brancheorganisaties roepen alle zorgorganisaties op om een actuele, complete, vastgestelde CO2-routekaart op te sturen naar EVZ. Met de verzamelde CO2-routekaarten maakt EVZ een analyse van de voortgang van de energietransitie in de zorgsector. Daarbij worden de zorgorganisaties met blauwe, paarse of groene status op De ZorgDuurzaamKaart gezet.
CO2-routekaart: CO2-reductietool en bestuursoplegger
Een complete, actuele, vastgestelde CO2-routekaart betekent het volgende:
- In de CO2-reductietool versie 2.0 (of alternatieve tool) zijn tenminste tot en met 2030 uitgewerkt:
Voor alle vastgoed in eigendom:
- de wettelijk maatregelen van de EML tenminste ingepland of uitgevoerd
- en zoveel mogelijk extra energiebesparende maatregelen.
Voor het gehuurd vastgoed:
- de huurdersmaatregelen voor Proces en Facilitair uit de EML tenminste ingepland of uitgevoerd.
- Plus er is een bestuursoplegger of alternatief document waarin de bestuurder aangeeft dat de maatregelen voor de komende 4 jaar worden meegenomen in de financiering. Dit om aan te geven dat de routekaart-aanpak in de organisatie is geborgd.
Zie hieronder voor de uitwerking van de criteria voor de status groen, paars en blauw.
NB: Vastgoed locaties met minder dan 500 m2 gebruiksoppervlak (GO) mogen eventueel worden weggelaten uit de routekaart. Kleine locaties kunnen ook geclusterd worden.
Goed op de kaart
Op De Zorgduurzaamkaart worden de zorgorganisaties met de status van hun routekaart aangegeven in 3 kleuren:
Groen = Actueel, compleet en vastgesteld
- CO2-reductietool versie 2.0 of 1.3 (vóór juli 2023 ingediend) of alternatieve tool
- Volledig ingevuld (eigendom en huur – zie hierboven)
- Gecheckt met de Toolchecker – geen rode (NOK) punten (of de NOK punten zijn verklaard in afstemming met EVZ)
- Document met bestuurlijke vaststelling waarin financiering voor tenminste 4 jaar is gewaarborgd.
Paars = Wordt aan gewerkt
Wel een CO2-routekaart ingediend, maar deze is nog niet compleet, actueel of vastgesteld. Bijvoorbeeld:
- oudere versie van de CO2-reductietool
- niet alle maatregelen ingevuld
- niet alle locaties/panden (eigendom/huur)
- Toolchecker geeft nog rode (NOK) punten
- geen document met bestuurlijke vaststelling
Blauw = Niet ingeleverd
- Nog geen routekaart ontvangen van deze zorgorganisatie.
Waarom een ‘complete’ CO2-routekaart?
De ervaring van veel zorgorganisaties is dat de CO2-routekaart niet altijd in één keer voor alle locaties (eigendom en huur) kan worden ingevuld. Het is wel belangrijk om te werken aan een complete CO2-routekaart voor een compleet beeld. Zie de criteria hierboven.
De meerwaarde van een CO2-routekaart zit in de strategische, langetermijn benadering. Zo kunnen de natuurlijke momenten van onderhoud en vervanging van gebouwen en systemen zoveel mogelijk worden gebruikt voor verduurzaming. Zo hoeft dit niet een apart traject te worden, wat over het algemeen meer kosten en capaciteit vraagt.
Hoe vaak moet een CO2-routekaart worden geüpdated?
Het advies is om de CO2-routekaart elke vier jaar te updaten. Dit kan je koppelen aan de vierjaarlijkse rapportageplicht van de EED, zodat de CO2-routekaart daarvoor kan worden gebruikt. Dit scheelt administratieve lasten.
Bij de start van de huidige EED-ronde in 2023 werden ook nieuwe Erkende Maatregelen geïntroduceerd. EVZ maakte toen een nieuwe versie van de CO2-reductietool waar deze Erkende Maatregelen in verwerkt zijn. Gebruik deze versie (2.0) om een actuele routekaart te maken. Zorg dat deze wordt vastgesteld door het bestuur met bijbehorende financiering voor ten minste vier jaar. Stuur de CO2-routekaart op naar EVZ.
Tussentijdse aanpassing van de CO2-routekaart
Tussendoor kan een CO2-routekaart worden bijgesteld wanneer plannen wijzigen of verder worden uitgewerkt. Dat scheelt werk bij de 4-jaarlijkse ‘grote’ update. Maak afspraken met het bestuur over wat dit betekent voor de bestuurlijke vaststelling.
Een tussentijds aangepaste CO2-routekaart hoeft niet te worden opgestuurd naar EVZ. Doe dit wel als deze hiermee completer wordt (bijvoorbeeld toevoeging van huurlocaties) en daarmee een verandering van de status inhoudt. Anders is het opsturen van de vierjaarlijkse update voldoende.
Wettelijke verplichtingen en de CO2-routekaart
Verduurzamingstrajecten worden vaak gedreven door wettelijke (en administratieve) verplichtingen. De EED en aankomende EPDB IV zijn daar voor veel organisaties belangrijke drijvers in. Op onderstaande infographic is de route naar Klimaatneutraal Zorgvastgoed (2050) uitgezet als een tijdlijn. Daarbij zijn de nu bekende of verwachte wettelijke verplichtingen aangegeven. De EED-rondes zijn een goed moment voor een update van de strategische verduurzamingsplanning in de CO2-routekaart.
NB: De inleverdatum voor het EED-rapport is voor elke organisatie op een ander moment in de 4-jarige periode en wordt bepaald door wanneer het rapport in de 1e ronde is ingeleverd.
Zo kun je de CO2-routekaart gebruiken voor de EED-rapportage
Webinar met uitleg en format voor rapportage: EED-rapport met CO2-reductietool
De Zorgduurzaamkaart
Klik op de afbeelding hieronder om naar de Zorgduurzaamkaart te gaan. Het een website met een interactieve kaart van Nederland waarop onder andere de status van de ingeleverde routekaarten bij EVZ staan weergegeven. Onder de afbeelding staan tips voor het gebruik van de kaart.
Gebruik van de monitoringskaart
Je kunt de kaart aanpassen door het instellen van filters. Het filter-menu open je door rechtsboven in de kaart te klikken op het icoontje met gelaagde vierkantjes.
Care
De CO2-routekaart
De zorgbranches roepen intramurale zorgorganisaties op een actuele en zo volledig mogelijke CO2-routekaart op te stellen en op te sturen naar EVZ. Laat zien dat onze sector geen extra wetgeving nodig heeft om de klimaatdoelen te halen.
Voor het opstellen van een CO2-routekaart (CO2-reductietool + bestuursoplegger) zijn er op deze website tools, invulformats en handleidingen te vinden. Er is ondersteuning bij vragen en als je vastloopt. En er zijn praktijkvoorbeelden van organisaties die ook met de routekaart aan de slag zijn gegaan.